لندست ۸ ماهواره آمریکایی دیده‌بانی زمین است که در ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد. لندست ۸ هشتمین ماهواره از سری ماهواره‌های لندست و هفتمین ماهواره از این پروژه است که با موفقیت در مدار قرار گرفت. این ماهواره حاصل همکاری ناسا و سازمان زمین‌شناسی آمریکا است و توسط اوربیتال ساینسز کورپوریشن ساخته شده است. مرکز پروازهای فضایی گودارد مسئولیت توسعه مهندسی و قراردادن ماهواره در مدار و سازمان زمین‌شناسی آمریکا توسعه سیستم‌های زمینی و هدایت پروژه را به عهده داشته‌اند. برای دریافت تصاویر ماهواره لندست روش های مختلفی وجود دارد که یکی از راحت ترین این روش ها استفاده از نرم افزار گوگل ارث است.با هم در ادامه این روش را بررسی می کنیم.

برای این کار ابتدا باید به آدرس اینترنتی landsat.usgs.gov رفته و از منوی سمت چپ گزینه Tools & Services و سپس گزینه Featured Tools & Services را انتخاب کنید.



بعد از انتخاب گزینه Featured Tools & Services در صفحه ی جدیدی که باز میشود گزینه LANDSAT 8 KML را انتخاب کنید تا فایل KML مربوطه دانلود شود.



سپس به فولدر دانلود های خود رفته و فایل USGS_landsat.kml را که به تازگی دانلود کردید با دوبار کلیک کردن باز کنید.این فایل همانطور که از اکستنشن آن مشخص است یک فایل KML مربوط به نرم افزار گوگل ارث میباشد که برای اجرای آن باید نرم افزار گوگل ارث بر روی ویندوز شما نصب باشد.

بعد از باز کردن این فایل نرم افزار گوگل ارث اجرا می شود،اکنون میتوانیم از فیلد جستجو منطقه ی مورد نظر را وارد و جستجو را انجام دهیم.حال با توجه به سرعت اینترنت باید کمی صبر کنیم تا شبکه بندی مربوط به تصاویر لندست لود و مشخص شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید شبکه بندی مربوط به لندست بر روی گوگل ارث مشخص شده است.



آیکن های سبزرنگی که در تصویر مشاهده می کنید، ارتباطی بین تصاویر لندست و گوگل ارث است. و هر آیکن سبزرنگ مربوط به یک تصویر است.منطقه ای مورد نظر ما مربوط به تخت جمشید استان فارس است.با توجه به محل قرار گیری منطقه یکی از تصاویر لندست را انتخاب میکنیم و روی آیکن سبز رنگ کلیک میکنیم و پنجره ای مطابق زیر باز می شود.



در این پنجره با انتخاب گزینه View image on Map میتوانیم تصویر منطقه انتخابی لندست را بر روی گوگل ارث مشاهده کنیم.برای دانلود این تصویر گزینه Download additional products (requires registration) را انتخاب می کنیم تا به وبسایت مربوطه هدایت شویم.



همانطور که ملاحظه می کنید برای دانلود این تصویر باید در وبسایت ثبت نام کنیم.برای این کار میتوانیم دکمه Create New Account را انتخاب و در صفحه مربوط اطلاعات لازم را پر کنیم و به راحتی در وبسایت عضو شویم.بعد از اینکه عضویت ما به اتمام رسید به همین صفحه بر میگردیم و نام کاربری و کلمه عبور را وارد کرده و وارد سامانه می شویم.

همانطور که در زیر مشخص است می توانیم تصویر مربوطه را با انتخاب آیکن دانلود در سمت راست دریافت کنیم.



بعد از انتخاب آیکن دانلود به صفحه ی دانلود مربوط به این تصویر هدایت می شویم.در این صفحه با توجه به نیاز ما،تصویر منطقه در چند حالت مختلف آماده دریافت است.


 

با توجه به نیاز کار یکی از این تصاویر را انتخاب و دانلود می کنیم.